peugeot_208(2)

PEUGEOT 208

Kenners zijn het er over eens dat de Peugeot 207, in vergelijking met het commerciële succes van de voorlopers 206 (7,8 miljoen stuks) én 205 (5,3 miljoen exemplaren), voor deze Franse autobouwer een enorme teleurstelling was. De verkoop oversteeg, in 6 jaar, immers nauwelijks de kaap van 2,4 miljoen. Niet min, doch in verhouding zeer teleurstellend. Dat geeft Peugeot zelf ook toe. Zonder aarzeling erkennen ze tevens met de nieuwe 208 terug te grijpen naar het paradepaardje 206. Toch is de 208 op vele vlakken “anders”. Duidelijk is wel dat de 207 niet of nauwelijks inspiratie heeft geleverd voor zijn opvolger.

Er is erg veel aandacht besteed aan de lijn en de details van het koetswerk. De 208 oogt dan ook zonder meer “duur”, al is hij kleiner dan de 207. Ook de binnenkant is een streling voor het oog: de accenten in pianolak zijn stille getuigen van kwaliteit. Een pseudo-vrijstaand scherm voor de multimedia- en GPS-systemen is mooi verwerkt in het driedimensionele dashboard. Ons kon het in elk geval bekoren.

Less is more… de nieuwe Peugeot is 8 cm korter dan zijn voorganger. Nochtans is men erin geslaagd, door een erg efficiënte indeling van de ruimte, dit op te vangen zonder ruimteverlies aan de binnenkant. Links in het dashboard is extra beenruimte voorzien, zonder dat echter het traditionele handschoenenkastje plaats moest ruimen. Dit alles laat toe de voorzetels méér dan gebruikelijk naar voor te schuiven: zeer aangenaam voor passagiers op de achterbank. Deze lijkt inmiddels echter meer geschikt voor kinderen dan volwassenen, omdat de hoofdruimte achterin eerder beperkt is. Een echte “familiewagen” kan je de 208 niet noemen. Vooraan in de auto zit je hoger dan normaal, en dat moet ook wel, want het hele dashboard is hierop afgestemd. Korte chauffeurs komen mogelijk in de problemen, ondanks het eerder kleine stuurwiel.

Sportief rijden is de boodschap, eens je een 208 onder je zitvlak krijgt. Niet alleen het stuur nodigt hiertoe uit. De zeer gebalanceerde electronische besturing helpt, net als de relatief zachte vering. Rijcomfort stond duidelijk hoog op het verlanglijstje van de ontwerpers. Ook de diverse beschikbare motoren spreken terzake duidelijke taal. Vooral de 1.6 e-HDi 115-dieselmotor kreeg van vakspecialisten een applausje.

Tevens ontwikkelde Peugeot, als alternatief voor de zwaardere viercilinder motor, een nieuwe driecilinder (zonder turbo), ter vervanging van de in de 207 aangeboden motor. De nieuweling wordt naar verluidt gekenmerkt door een erg gunstige uitstoot én een laag verbruik, zodat hij in aanmerking komt voor 14% bijtelling en de vrijstelling van wegenbelasting en BPM. Een zeer goed verkoopsargument in deze tijden van milieubewustzijn én economische crisis. Als je het ons vraagt, is Peugeot geslaagd in zijn poging de 207 snel te doen vergeten. Het blijft evenwel voorlopig afwachten of de verkoopscijfers deze prognose bevestigen.

Facebook Comments

  • Share

  • Articles similaires

    1. 10 ALBERT 3 T-SHIRTS TE WINNEN!
    2. iPad… 3?
    3. Tomtesterom: Slim, slimmer, slimst?
    4. INTERNET OVERAL
    5. Op avontuur in Charleroi
  • Commentaires

    Plaats een reactie

    Votre adresse email ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont marqués par une *

    *

    Vous pouvez utiliser ces HTML balises et attribus: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>